Nehledejte v chování svého dítěte naschvály a zlo - snažte se najít příčinu, proč se tak chová!
Nehledejte v nevhodném chování svého dítěte naschvály a záměr - snažte se najít příčinu, proč se tak chová!
Odmlouvání, kolize s vrstevníky, drzost dětí ve věku 6 až 11 let. Vidíte v tom naschvály, neposlušnost a kladení odporu. Hledáte vinu u sebe, snažíte se přijít na chyby, kterých jste se při výchově dopustili. Ale co když se jedná o zcela jiné příčiny?
Autorka vás na konkrétních situacích seznámí s myšlenkovými pochody a reakcemi dětského mozku. Její poznatky vycházejí z nedávných objevů neurofyziologie a experimentální psychologie, a její rady umožňují lepší pochopení reakcí dítěte v různém věku. Soustřeďuje se na to, co se děje v hlavách našich dětí, a na odpovědi, kterými můžeme reagovat na jejich chování a zejména na jejich potřeby. Naučíme se i jiné postupy, než jaké známe ze svého dětství, abychom si jako rodiče mohli vybrat, jak budeme jednat a nebýt přitom pod vlivem našich osobních zkušeností. Kniha ukazuje, jak náš život může být báječný, když se budeme dětem snažit porozumět. Učí, jak správně nastavit hranice, posilovat vzájemnou důvěru, jak děti postupně učit osamostatnění.
Empatický přístup k dítěti v rámci pozitivního rodičovství znamená více štěstí v každodenním rodinném životě, protože křik, hádka, pohlavek, trest nebo odseknutí nás od dětí vzdaluje. Poznatky z neurozobrazovaích metod potvrzují, že je-li dítě vystavováno stresu, narušuje se tím jeho hormonální rovnováha a to má za následek změny ve struktuře mozku.
Věk od šesti do jedenácti let je zásadní období pro vývoj mozku, citovosti a sociálních dovedností. V první kapitole se autorka zabývá stresem a potřebou náklonnosti a svobody. Uvidíme, jak naplnit zásobník lásky našich dětí a jak je nasytit bezpečím a důvěrou. Ve druhé kapitole se budeme cvičit v tom, jak je poslouchat a přijímat jejich emoce. Třetí kapitola se bude věnovat dětem mladším sedmi let. Čtvrtá kapitola představí věk rozumnosti. Osmý rok je věkem pravidel a my toho využijeme v páté kapitole, abychom přistoupili k nevyhnutelnému tématu zákazů a trestů. Otázka stanovení hranic, klíče pro usměrňování a chránění, nikoliv pro omezování či k bezúčelnému dodržování. Šestá kapitola se soustředí na děti devítileté, sedmá kapitola na desetileté. Osmá kapitola pak nastíní prožívání mladých ve věku jedenácti let.
Isabelle Filliozat je psycholožka, lektorka psychoterapie, ředitelka Školy vztahové a emoční inteligence. Zároveň je autorkou mnoha knih, mezi něž patří knihy Do nitra dětských emocí, Dokonalý rodič neexistuje či Zkoušeli jsme všechno, které můžete také nalézt na adrese www.albatrosmedia.cz.
Anouk Dubois je ilustrátorka této knihy, ale hlavně je psychomotorická terapeutka, kvalifikovaná instruktorka "Vědomého rodičovství", školitelka „Efektivní komunikace" podle Gordonovy metody.